Ferenczi István, Ez a minimum!-os képviselő blogposztja.

Képviselő-jelöltségem idején csatlakoztam egy minimumprogramhoz, amiben azt vállaltam hogy tenni fogok Kispest önkormányzata átláthatóságáért. Az általam benyújtott átláthatósági rendelet-tervezetfelkerült ugyan a most csütörtöki ülés napirendjére, de Jegyző Asszony telefonon arról tájékoztatott, hogy tárgyalásra alkalmatlan. Ott van viszont egy másik rendelet-tervezet, szintén az átláthatóságról, amelyet a polgármester jegyez és a kerületi kétharmad vélhetően el fog fogadni. Így, ebben a formájában olyannyira átlátható lesz tőle az önkormányzat, mint a párásra lehelt ablaküveg.

 

Azt mondjuk nem teljesen értem, hogy ha a javaslatom tárgyalásra alkalmatlan, akkor hogy került napirendre, na de sok mindent nem értek, új fiú vagyok a bürokrácia útvesztőjében, simán lehet ez az én hibám. Nincs irónia a soraim között!
Az az érv viszont, hogy magasabb szintű jogszabályokban már szabályozott kérdéseket önkormányzati rendeletben nem lehet szabályozni nem új, elhangzott több kerületben, van is rá jogászi válasz, itt olvasható!

Na de a lényeg: hogy mi a problémám a többségi javaslattal?
Többek között:

- A szerződéseket csak egy évig kívánják a honlapon tartani. Miért nem öt? A közétkeztetővel kötött 10 és fél éves (!) szerződés 9 és fél évig már nem lenne érdekes például? Vagy kérje ki külön adatkérés keretében az izgága polgár, ha akarja? De az pluszmunka mindenkinek, a polgárnak meg a hivatalnak is!!! Nem értem!!!!

- A szerződéseket csak egy ötmilliós küszöb fölött tennék ki a honlapra. Jön a 4,9 milliós részekre bontott teljesítések ideje? És különben is 2-3-4 milliós "aprópénz" nem számít? Vagy a párszázezres???!!!

- Az elektronikus kereshetőség követelménye több ponton kimaradt a tervezetből. Szerződések jegyzéke, rendeletek például! Elég volt a szkennelt nyomtatványokból. 2015 van!!! Kulcsszavasan kereshető szöveges pdf-eket mindenhova, könyörgöm! Térden állva!

- Az automatikus feldolgozásra alkalmas, XML formátumban való kikérés lehetősége sincs ott. Ez nagyon fontos, ha adatbányászkodni, közpénzt hatékonyan ellenőrizni akar az állampolgár. Vagy nem cél hogy ezt segítsük?

 Az egyedi adatigényléshez szükséges, érthető jogi információ is nagyon fontos dolog. Az adatkérésekről szóló  visszaigazolás is. Ha az adatkérő segítőkészen, előzékenyen jár el és kikeresi, hogy ki lehet az őt érdeklő adat legközvetlenebb kezelője, és megírja levelét az illetékes irodára, könnyen azzal szembesülhet, hogy egyáltalán nem kap választ, mert nem tartotta be a hivatalos utat, nem a Jegyzőnek címezte levelét. Na de honnan kéne tudnia, hogy neki a Jegyzőnek kéne írnia? Hát a közérdekű adatkérésekről szóló információs menüpontból! Na de éppen ilyet nem tartalmaz a javaslat!

- És még egy: a meghívásos közbeszerzéseknél miért ne kelljen a meghívással egy időben azt is közzétenni hogy kiket hívtak meg? 


A K-Monitor blogposztja arról szól, hogy igenis lehet helyi önkormányzati rendelet alkotni az információszabadságot érintő kérdésekben, sőt ez a legmegfelelőbb módja annak, hogy egy képviselőtestület hitet tegyen az átlátható működés mellett.

Bővebben a K.Blogon.


Az önkormányzat az önkormányzat átláthatóbbá tételéről szóló rendelettervezetet. Bár a rendeletalkotási kezdeményezést Bod Tamás (Együtt–MSZP) nyújtotta be, ő maga végül nemmel szavazott az ülésen. A képviselő azt kifogásolta, hogy a Gyula önkormányzata csak akkor teszi közzé honlapján az általa kötött szerződéseket, ha ahhoz a szerződő fél hozzájárul. Bod Tamás követendő példaként a bírósági gyakorlatot hozta fel, amely a szerződések esetén nem fogadja el az üzleti titokra való hivatkozást.

Bővebben a Gyulai Hírlap oldalán

 


A címben szereplő párbeszéd valós helyzetet tükröz. Nem egy egyszerű hivatali dolgozó véleménye, hanem a város irányítására befolyással bíró döntéshozó véleményét tükrözi.

A legtöbb szentendrei polgárt például az érdekli, hogy mikor foltozzák már be a kátyúkat, mikor lesz végre aszfaltos az utcája, mikor oldják meg a csapadékvíz elvezetést, mikor tud a rendelőbe időpontot kapni, mikor nem kell majd wc papírt, papírzsebkendőt stb. vinni az óvodába, iskolába.
Egyre többen kapcsolják össze a befizetett helyi adók felhasználásának módját és ellenőrizhetőségét a mindennapjainkat befolyásoló városi szolgáltatások színvonalával. Látszólag nincs közvetlen összefüggés a befizetett helyi adóforintjaink egyszerűen nyomon követhető és ellenőrizhető felhasználása és például a kátyús utak javítása között.

Bővebben a Társaság az Élhető Szentendréért Egyesület Honlapján


Kocsis Máté VIII. kerületi polgármester eléggé kiakadt egy testületi ülésen. Azon, hogy sokan nem átallanak adatokat kérni az önkormányzattól. Újságírók és civilek, akiket Kocsis szerint semmi más nem vezet, mint rosszindulat, kíváncsiság és lustaság. Szerinte így van, mások szerint meg úgy, hogy ha az önkormányzat közpénzekből gazdálkodik, az adófizetőknek joguk van tudni, hogy mire költik a pénzüket. Serdült Szilvia riportja.

Az RTL Klub riportja itt tekinthető meg