Végignéztük a megyei jogú városok honlapjait. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a vidéki nagyvárosok mennyi információt osztanak meg döntéseikről, gazdálkodásukról saját honlapjukon, és ezt milyen formában teszik. Az Ez a minimum! pontjait alapul véve egy közügyek iránt érdeklődő állampolgár szemszögéből néztük át a honlapokat. Nem csak azt pontoztuk, hogy a település eleget tesz-e a törvény szerinti adatszolgáltatásnak, hanem azt is, mennyire közérthető, átlátható formában mutatja be működését. Pontot adtunk olyan innovatív fejlesztésekért, mint az online ügyfélszolgálat, a nyílt adat-portál vagy egy jól sikerült térinformatikai rendszer- összesen pedig 20 pontot lehetett elérni. Az eredmények felemásak, a talált jó gyakorlatokat egy külön posztban gyűjtöttük össze. 

Székesfehérvár (www.szekesfehervar.hu, 18 pont)

Székesfehérvár honlapja rengeteg információt szolgáltat, ráadásul ezt áttekinthetően teszi. Ezt segíti felső a menüsor, amely mögött többféle aloldal (köztük az önkormányzati) bújik meg, melynek saját menüoszlopai vannak, így a különböző funkciók, témák (kultúra, gazdaság, hírek, önkormányzat) nem keverednek. Ez a honlap nem lehetne ennyire áttekinthető és informatív a rengeteg aloldallal, ha nem figyelnének a frissítésre, ráadásul pl. a hírlevél is testre szabható. Egy hasznos feature, hogy a naptárba bárki beküldheti a saját eseményét. Az oldal ráadásul interaktív, a kapcsolattartás bevett formáin túl - ritka kivételként - kommentelni is lehet. Az önkormányzati aloldal kiterjedt menürendszere jól karbantartott, az oldal friss és releváns dolgokat tartalmaz. A közérdekű adatokat egy oldalon, "fiókos" rendszerben lehet áttekinteni, ez az oldal azonban hiányos - hiszen dupla munka ide is feltölteni az amúgy meglévő adatokat. Az üvegzseb kicsit kaotikus, valószínűleg azért, mert több, a városhoz tartozó szervezet is istt szolgáltat adatot. A döntéshozatal bemutatásában Fehérvár a vizsgált városok közül a legjobb: remek keresővel felszerelt, és egyedüliként a képviselők szavazási rekordjait is feltünteti, így a választópolgárok végtelen jegyzőkönyvbogarászás visszenézhetik, hogyan szavazott egyéni képviselőjük az egyes ügyekben. Az ügyintézés is jól feldolgozott, részben elektronikusan intézhető az ügyek felől - az ügyfélszolgálat menüben, a jobb oldalon pedig az egyes szervezeti egységek felől is lehet keresni. Bár nem vagyunk szakértők, a bérlakás-oldal is korrektnek, átláthatónak tűnik - ahhoz képest, ha nincs, vagy csak elrejtve van ilyen funkció. A pályázatok, álláshirdetések is nyomon követhetők

Jó dolog: visszajelzés a honlap működéséről 

Bosszantó dolog: közérdekű adatok több helyen


Dunaújváros (www.dunaujvaros.hu, 16 pont)

Dunaújváros honlapja újszerű, az alsó oldaltérképpel és a menürendszerrel viszonylag átlátható, nehéz rajta eltévedni. Ugyanakkor az oldal nem reszponzív., ezért egyes menüsorok elcsúsznak, ami rontja az összképet. A két oldalsó menüoszlop nincs túltöltve, az itt feltüntetett menüpontok valóban fontosak, itt van a helyük. Hasznos kiegészítő a friss dokumentumok jegyzéke, hiszen így azonnal látható, ha felkerül egy jegyzőkönyv vagy testületi meghívó. Ugyanakkor a dokumentumtárban ömlesztve vannak feltöltések, ezeket jobb volna mappákba rendezni. Hasznos kiegészítő a szavazóköri keresés, elegánsabb, mint az utcák jegyzékét szövegesen feltölteni a honlapra, de van itt ügyintéző rendszer is. Sajnos az ügyleírások a szervezeti felépítés alá vannak rendelve, ami nem könnyíti meg a konkrét üggyel érkező állampolgárok dolgát - ez az oldal gyakran frissül, de voltaképpen az SZMSZ-el megegyező tartalmú. A közérdekű adatok vonatkozásában: a szerződések precízen vannak vezetve, sőt nem csak 5 millió felett, de 1 millió felett nyilvánosak, áttekinthető és naprakész összegző van róluk. A közadatok (amik a felső menüsorból érhetők el) általánosságban pontosak és követhetők. A döntéshozatalnál a rendeletek kereshetők, ám a testületi üléseknél napirendi pontonként vannak a feltöltések, cím/téma nélkül, ami zavaró. Hasznos és egyszerű funkció a honlapon a kérdezz-felelek, hiszen gyakori kérdések itt visszakereshetők. Összességében Dunaújvárosé egy olyan oldal, ami a törvény alapján mindenkitől elvárható lenne: nincs rajta nagy újdonság, de a város ügyei mégis nyomon követhetőek. 

Jó dolog: szavazóköri címkereső, szerződések (1M felett)

Bosszantó dolog: nem reszponzív, döntéshozatal nem áttekinthető


Veszprém (www.veszprem.hu, 17 pont)

Veszprém oldala ugyan nem interaktív vagy nagy tudású, de egyszerű, letisztult és jól karbantartott. Rendszeresen frissül és ez nyomon is követhető. Tetszetős megoldás a bal oldali menüben az intézmények egységes megjelenítése a városi logó mintájára, ráadásul nincsenek felesleges bannerek, nincs barkácsolás a logókkal. A közadatok menüpont alatt a törvény szerinti közzététel felsorolását találjuk, a szerződések azonban csak késve/hiányosan kerülnek ide fel - miközben egy másik helyen ugyan van összesítő. Van ingatlankataszter, néhány vagyonnyilatkozat is. A közgyűlés élőben követhető, a hanganyagok is elérhetők, a meghívók és a jegyzőkönyvek is nyomonkövethetőek - azonban mivel csak pdf-ben érhetők el, ez nehezíti a kereshetőséget. A költségvetés a mellékletekkel szintén elérhető időrendben, a módosításokkal együtt. Az eu-s projektek, pályázatok menüpont alatt rövid leírásokkal böngészhetők ezen programok - ez sokkal jobb megoldás, mint logókkal telerakni a főoldalt! Összességében Veszprémé jól használható oldal, újítások nélkül, amely csak a közadatok körüli kis zavar és az e-ügyintézés fejletlensége (ennek oka nem az információhiány, hanem a kötött struktúra) miatt nem tartozik a legjobbak közé. 

Jó dolog: letisztult struktúra

Bosszantó dolog: önkéntes a vagyonnyilatkozatok feltöltése


Tatabánya (www.tatabanya.hu, 14.5 pont)

Tatabánya honlapja mindent tud, amit egy ekkora város honlapjának tudnia kell, valahogy mégsem látható át a struktúrája, böngészni kell egy darabig, hogy megtanuljuk, mit hol kell keresni. Itt nem a felesleges bannerek okoznak problémát (az eu-s pályázatok külön menüpontban kerülnek felsorolásra), hanem a menürendszer széttagoltsága, amin valamelyest javít a jobb oldali gyorskereső. A közadatok rendben elérhetők, az üvegzsebben viszont sajnos nem látni azonnal, mik a legfrisebb adatok, hiszen csak egyedi szerződés-összesítők vannak (ez jó), cím nélkül, általános összesítő nincs (ez rossz). Átfutva őket, a szerződések fent voltak, a támogatásokról azonban 2014 óta nincs infó. A nyilvántartó-lapok feltöltése önmagában üdvözlendő, de jó volna egy összegző excel, és a szöveges nyilvántartó-lapokat el lehetne nevezni pl. a szerződés tárgyáról, hogy ne kelljen találgatni, melyik melyik. A bizottsági jegyzőkönyveknél még feltűnőbb a probléma: a fájlok neve alaján nem a legfrissebb van elől, bogarászni kell - a közgyűlésnél ez jobban megoldott. A közgyűlés bemutatásánál hiányoznak a vagyonnyilatkozatok és rövid életrajzot is szívesen oldasnánk, a fogadóórák is ad hoc találhatók meg. A rendelet-tervezetek véleményezése korábban talán működött, ma már sajnos nem, 2013-as a legfrissebb. A rendeletekhez a városi honlap helyett inkább az NJT-t ajánljuk. E-ügyintézés nincs, nyomtatványokat és elérhetőségeket viszont találtunk, hibabejelentő és facebook-oldal is van. Összességében Tatabánya honlapja közepes, a feltöltések minősége nem segíti az informálódást, a honlap kiemelt pozitívuma lenne a közbeszerzésekről biztosított teljes körű (?) információ  - ám sajnos ez sem frissült tavaly július óta. 

Jó dolog: közbeszerzési információk

Bosszantó dolog: feltöltött fájlok összevisszasága