Végignéztük a megyei jogú városok honlapjait. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a vidéki nagyvárosok mennyi információt osztanak meg döntéseikről, gazdálkodásukról saját honlapjukon, és ezt milyen formában teszik. Az Ez a minimum! pontjait alapul véve egy közügyek iránt érdeklődő állampolgár szemszögéből néztük át a honlapokat. Nem csak azt pontoztuk, hogy a település eleget tesz-e a törvény szerinti adatszolgáltatásnak, hanem azt is, mennyire közérthető, átlátható formában mutatja be működését. Pontot adtunk olyan innovatív fejlesztésekért, mint az online ügyfélszolgálat, a nyílt adat-portál vagy egy jól sikerült térinformatikai rendszer- összesen pedig 20 pontot lehetett elérni. Az eredmények felemásak, a talált jó gyakorlatokat egy külön posztban gyűjtöttük össze. 

Szeged (www.szegedvaros.hu, 9.5 pont)

Szeged önkormányzati oldala a vizsgált városok közül a legrosszabbak közé tartozik. A szeged.hu híroldal, az információkat a szegedváros.hu című konfekció-oldalon szolgáltatják. Elvileg. A holnap azonban nem méltó egy ekkora, ilyen hagyományokkal rendelkező városhoz. Szerződések és támogatások több helyen is elérhetők, ennél még az összesítő excel is jobb megoldás, ami legalább kereshető. A széttagoltságot tetézi az évtizedes informatikai megoldás, ami miatt az egész áttekinthetetlen. A szerződések kereshetőségét teljesen megöli, hogy hónaponként, blokkokban kerül feltöltésre, van, ahol 2008-as adat a legfrisebb, teljes képet mindenesetre nem kapunk a város gazdálkodásáról. Hasznos lehet a közadatok megismerésére vonatkozó szabályzat. Egy fokkal jobb, bár nem túl hívogató megjelenésű a hivatal ügyleírás-oldala, ahonnan azért megtudható minden, ami az ügyintézéshez kell. A határozatokhoz szintén nem ajánlom a város felületét, szerencsére sokkal jobb formátumban elérhetők a rendeketek az NJT-n. Ha valaki a döntéshozatalt akarná nyomon követni, itt teheti meg. A döntéshozókról (ha nem is áttekinthetően), de lehet tájékozódni, néhányan még fogadóórát is tartanak. Szegeden ideje volna összerakni egy új, XXI. századi weboldalt, ahol a közadatokat meg lehet találni, a döntéshozatalt át lehet tekinteni. Előbbire jó példa a városi vízmű közadatoldalának struktúrája. A szervezeti háttér láthatóan megvan, az adatszolgáltatás mikéntje azonban elégtelen, amíg ez így marad, nincs értelme smart city-ről beszélni (az okos város stratégia főoldalon volt, amikor pontoztuk a honlapot). 

Jó dolog: nyílt adatbázisok - külön opendata oldalt neki! 

Bosszantó dolog: elavult felület


Hódmezővásárhely (www.hodmezovasarhely.hu, 13 pont)

Hódmezővásárhely oldala szép, áttekinthető struktúrával bír, az oldal 5 éve a legjobbak közé tartozhatott, azóta viszont elmaradoztak a fejlesztések. Ilyenkor a honlap telítődik a korábbi évek információival, a menük egyre áttekinthetetlenebbé válnak. Gyakori hiba, hogy a bannerek, elavult információk, régi pályázatok logói miatt az oldalsó menüsor megnyúlik, ami átláthatatlanná teszi az oldalt és csúnya is. A telítődés másik jele, hogy a közadatok almenüi mindenféle irreleváns vagy nem odavaló témával kerülnek egy sorba - az Infobox menüpont emiatt nem túl informatív, hiszen a népszámlálástól a buszmenetrenden át a közadatokig minden van benne. A nagy baj ugyanakkor nem ezzel, hanem a szerződések közzétételével van. Vásárhely honlapján, ha a város gazdálkodásának nyomonkövethetőségéről van szó, még 2012 van - ekkori ugyanis a legfrissebb szerződés. A fő feladat emiatt a hiányzó (Infotv. által előírt) adatok pótlása és a menürendszer letisztítása lenne. A döntéshozatal kapcsán a testület bemutatása korrekt, vagyonnyilatkozatok is vannak az életrajz, párthovatartozás és elérhetőség mellett (mindenhol ez lenne a minimum). Nem túl elegáns viszont a testületi ülések anyagainak nyilvánossága, ugyanis a meglévő formát egy mezei állampolgár egyáltalán nem látja át - mi sem. Az egyes dokumentumok különböző formátumokban, széttagolva vannak feltöltve, a költségvetés táblázatai például nem excelben, hanem szkennelt pdf-ben. Bonyolítja a tájékozódást közadat-témában a duplikáció, amit a külön közadat-menüpont okoz. Itt elvileg a törvény szerinti sémában mindennek megvan a helye, azonban a linkek sok helyen nem az oldalon belül a korábban említett helyekre, hanem egy másik oldalra mutatnak, ahol 2011-es adatok találhatók. Lehet, hogy csak mi voltunk türelmetlenek, de a pontszám a naprakész közérdekű adatok hiányát tükrözi. A honlap (Szegeddel ellentétben) alkalmas volna a tájékoztatásra. Ha a város szerződéskötései, a testület döntései nem tartoznának a polgárokra, nem is volna semmi baj, az ügyintézés, események, hirdetmények korrektül elérhetők és használhatók, fel lehet nyomni a szomszédot, ha valami nem tetszik, az önkormányzat pedig majd elintézi, amit kell. A helyi e-demokrácia ennél sokkal több és horizontálisabb interakciót is elbír.

Jó dolog: e-ügyintézés, testület bemutatása

Bosszantó dolog: hiányoznak a közérdekű adatok

Békéscsaba (www.bekescsaba.hu, 12 pont)

A békéscsabai oldal nem rossz, de nem is kiemelkedő, rengeteg típushibát hordoz, amit nehéz volna egyik napról a másikra kijavítani, még ha a design nem is bántóan elavult. A két oldalsó menü nagyon hosszú, mindenféle felesleges tartalommal telepakolt és ezért nem is igazán átlátható. Ha a sok bannertől eltekintünk (amik között elbújnak aktuális felhívások is), maga a főmenü is zavaró: túl mély, nehezen átlátható, átgondolatlan. A választási eredmények, a jótékonysági bál vagy a fakivágási tájékoztató fontos dolgok, de nem szükségesek a város mindennapi életéhez, miközben fontos gazdálkodási, működési adatok csak egy szintel lejjebb találhatók. Néhány átfogóbb kategória alá kellene rendezni a menüpontokat, ám a három szint így is sok, a menüben nem könnyű navigálni.

A megyei jogú városok honlapjai között egyedi módon érhetők el az adatok, hiszen egy mapparendszert látunk, amiből nekünk kell kikeresni a konkrét fájlt. Ezzel önmagában nincs baj, ha például minden oldalon lenne egy dokumentumok fül (nem csak a képviselőknek), ahol minden fontos dokumentum átlátható, értelmezhető elnevezésű mappákba van rendezve (feltöltés idejével, stb), követve az oldal struktúráját, az jó alap - miközben nem elég, hiszen a gazdálkodás és döntéshozatal bemutatását segíti, ha a dokumentumok egy saját felületet kapnak, ahonnan pl. éves bontásban el lehet jutni a letölthető dokumentumokig. Ilyet Békéscsaba honlapja is csinál, az eu-s pályázatok esetében (utóbbi általában követhetetlenül van hol kirakva, hol nem az egyes önkormányzatoknál). A mapparendszerben nem lehet elmagyarázni, mi miért van ott, mikor kell felkerülnie, zavaró, hogy olykor nem a legfrissebb év van felül. A közérdekű adatok ezzel együtt elérhetőek, a főmenüben külön menüpont alól, a város néhány vonatkozásban az átlagnál több információt oszt meg magáról, vagyonnyilatkozatok, képviselői életrajzok viszont nincsenek. A mappa-forma a rendeletek elérését teszi leginkább nehézkessé, ha nem tudod, melyik évben fogadták el, el vagy veszve - ilyenkor az NJT a megoldás, ahol szövegszerűen is lehet keresni. A közadatokon kívül az ügyintézésről is az mondható el, hogy van róla információ, de nem a legkezelhetőbben bemutatva - sajnos a kereső sem a legkifinomultabb. Van állampolgári bejelentő, időpontfoglalás, facebook oldal - összességében a fenti hibákkal együtt ez egy közepes pontszámra elég, ami némi profiltisztítással és néhány magyarázó szöveg betoldásával sokkal jobb is lehetne.

Jó dolog: EU-s pályázatok bemutatása

Bosszantó dolog: csak fájlrendszer használata a közadatoknál


Kecskemét (www.kecskemet.hu, 18 pont)

Kecskemét város honlapja a legjobbak közé tartozik, a főoldal sűrű, de logikus, átlátható felépítésű. Az uniós városfejlesztő projektek bemutatására egy külön oldal szolgál, amely tartalmas, színes - egyben "tehermentesíti" a városi oldalt. Középen hírek, hirdetmények találhatók, jobbfelől a város prioritása, programjai találhatók benne hírfolyammal nem csak a városról, de különbözőterületek aktualitásairól is. Baloldalon a menü számba veszi a (saját és külső) online eszközöket, amikre az állampolgároknak szüksége lehet: NJT, helyi rendeletek a saját oldalon (felhasználóbarát megoldással), időpontfoglalás, webtérkép, kiterjedt e-ügyintézés pl. építésügyben, skype ügyfélszolgálat, egyéb elérhetőségek. A menüoszlop hosszú, de kevés felesleges, ottfelejtett elemet tartalmaz, a honlap jól karban tartott. Szintén baloldalon van a tematikus bontású főmenü, ami a város különböző politikáit mutatja be. Az oldalon összetett kereső funkció is segíti a tájékozódást.

A közérdekű adatok nincsenek igazán szem előtt, hiszen a fejlécen át kell váltanunk a városunk fülről az önkormányzat fülre, ekkor a baloldali menüben a város közügyeiről, gazdálkodásáról szóló menüpontok jelennek meg. (A harmadik fül az e-ügyintézés, ami egy külön oldalra navigál - itt pl. rendeleteket is lehet elektronikusan véleményezni!). Az elképzelés jó, talán grafikailag jobban be lehetne mutatni, hogy a két oldal között váltani lehet. Ezt megugorva viszont könnyen megtalálhatjuk a közadatokat: szerződéseket (sajnos negyedéves bontásban, összegző vagy kereső nélkül, excel formátumban), a költségvetéseket (sajnos összekeverve a nemzetiségi önkormányzatok költségvetéseivel). Több kiindulópont kínálkozik, de egységes szerkezetben az infoszab aloldalon találhatók meg a közérdekű adatok. A döntéshozatal bemutatása korrekt, vannak életrajzok (vagyonnyilatkozatok sajnos nincsenek), a jegyzőkönyvek is megtalálhatók. Összességében számos, a mindennapi életet segítő újítás van az oldalon, átláthatósági szempontból pedig a közepesnél jobb a kecskeméti oldal, de a tájékozódást, közügyek iránti tájékozódást nem segíti a korábbihoz hasonló innovatív eszközökkel (vizualizációk, kereshető nyilvántartások, évekre visszamenően böngészhető szerződések, képviselők összesített szavazási rekordjai - hogy néhány ötletet adjunk). 

Jó dolog: e-ügyintézés, felépítés

Bosszantó dolog: